Competenties
Een competentie is
Competentie-overzicht
Veel voorkomende competenties
• Analytisch vermogen
• Assertiviteit
• Beïnvloeding
• Besluitvaardigheid
• Coachen
• Conflicthantering
• Controleren
• Communicatie
• Contactvaardigheid
• Creativiteit
• Delegeren
• Doelen stellen
• Doorzettingsvermogen
• Flexibiliteit
• Impact
• Initiatief
• Inlevingsvermogen
• Innoveren
• Klantgerichtheid
• Leervermogen
• Leiderschap
• Management
• Motiveren
• Netwerken
• Onderhandelen
• Ondernemerschap
• Organiseren
• Overtuigingskracht
• Persoonlijk gedrag
• Persoonlijke kracht
• Presenteren
• Probleemanalyse
• Resultaatgerichtheid
• Risicobereidheid
• Samenwerken
• Stressbestendigheid
• Vasthoudendheid
• Visie
Zelfontwikkeling
Competenties die goed te coachen zijn
• Coachen in samenhang met sensitiviteit, luisteren, en flexibel gedrag
• Communicatie in samenhang met sensitiviteit
• Delegeren in samenhang met vertrouwen in medewerkers
• Klantgerichtheid in samenhang met probleemanalyse en luisteren
• Leidinggeven in samenhang met flexibel gedrag en luisteren
• Luisteren in samenhang met sensitiviteit
• Netwerken in samenhang met sociabiliteit en bereidheid
• Organisatiesensitiviteit in samenhang met sensitiviteit
• Overtuigingskracht in samenhang met sensitiviteit en flexibiliteit
• Plannen en organiseren in samenhang met onderscheiden van hoofd- en bijzaken
• Probleemanalyse in samenhang met vragen stellen
• Sensitiviteit in samenhang met invoelen van behoeften van anderen
Competenties die moeilijk te coachen zijn
• Aanpassingsvermogen
• Besluitvaardigheid
• Creativiteit in samenhang met onafhankelijkheid
• Oordeelsvorming in samenhang met probleemanalyse
• Visie
• Visievorming in samenhang met oordeelsvorming
Competenties van de manager
• Instrumentele competenties:
Operationele- en expertisecompetenties zoals bijvoorbeeld plannen, delegeren, doelen stellen, taakgerichtheid, resultaatgerichtheid.
• Intermediërende competenties:
Communicatie, persoonlijk gedrag, coachende leiderschap zoals bijvoorbeeld sensitiviteit, openheid, betrokkenheid, flexibiliteit, rationele sensitiviteit voor machtsverhoudingen.
• Transitionele competenties:
Kennis, analytisch vermogen, visie en oordeelsvorming zoals bijvoorbeeld organisatiestructuur en -cultuur kunnen analyseren, veranderingsproces kunnen aansturen.
Heeft u hier vragen over? Bel of mail gerust, we zijn u graag van dienst.
Laura van Gorcum even, 06-34213994, lvgorcum@spiegellicht.nl